Achteraf betalen

Het is wettelijk verplicht om consumenten die via internet bestellen de mogelijkheid te bieden achteraf te betalen. Voor veel fotografen is het een onacceptabel groot risico, want stel dat klanten na levering van de foto’s niet betalen. Oypo neem dit risico van je over.

Voordelen van achteraf betalen

Sommige klanten ervaren een drempel bij betalen via internet. Ze betalen liever pas als ze het product daadwerkelijk hebben ontvangen. Het kan ook zijn dat de klant even geen reader of creditcard bij de hand heeft, of ze even geen geld op hun rekening hebben staan, maar toch vast de foto’s willen bestellen. Het bieden van de mogelijkheid om achteraf te betalen, kan dus leiden tot een hogere omzet.

Hoe werkt het?

We werken voor achterafbetalingen samen met Billink. De klant kan tijdens het bestellen kiezen voor de optie ‘Achteraf betalen’. De klant vult daarbij een aantal extra gegevens in (geboortedatum, of als het om een bedrijf gaat het KvK-nummer) en gaat akkoord met de aanvullende voorwaarden. Billink gaat dan na of de ingevulde gegevens juist zijn en controleert realtime de kredietwaardigheid van de klant. Indien deze in aanmerking komt om achteraf te betalen, nemen we de bestelling direct in behandeling. De klant ontvangt het product en nadat we de producten hebben verzonden, stuurt Billink per mail een factuur naar de klant, die hij binnen 14 dagen moet betalen.

Achteraf betalen is mogelijk zowel voor particulieren als bedrijven. 

Hoe zit het met mijn verdiensten?

Oypo neemt de voorfinanciering en het incasso-risico voor zijn rekening. Voor jou zijn er geen extra risico’s. Op het moment dat de klant de bestelling plaatst, komt de winst van de bestelling meteen bij jouw saldo. Dus ook als de klant pas later betaalt, of in uitzonderlijke gevallen niet betaalt, heb je jouw verdiensten over de foto’s al ontvangen. De klant betaalt wel een kleine toeslag bij achteraf betalen. Uiteraard leggen we dat in het betaalscherm voor de klant duidelijk uit.

Wat gebeurt er als de klant niet betaalt?

De klant stemt ermee in dat deze binnen 14 dagen betaalt. Indien hij/zij dat niet doet, ontvangt de klant eerst een herinnering en daarna een aanmaning. Wanneer ook hier geen gehoor aan wordt gegeven, zal Billink uiteindelijk een incassobureau en/of deurwaarder inschakelen om het verschuldigde bedrag te incasseren. In dat geval zijn de extra kosten die hierbij horen voor de klant.