Meer omzet door gerichte acties

Fotografen die hun foto’s via Oypo verkopen, hebben vaak veel klanten. Helemaal als het gaat om school- of eventfotografie. Door slim om te gaan met acties kun je ervoor zorgen dat klanten meer bestellen, of dat ze later nog eens bij je terugkomen voor extra bestellingen of bijvoorbeeld een fotoshoot. In deze blog een paar ideeën hoe je dat voor elkaar kunt krijgen

Als je een Oypo PRO account hebt, kun je zodra de klant in je webwinkel komt, hem of haar verleiden net wat extra’s te bestellen. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat boven een bepaald orderbedrag de verzending gratis is. Of je geeft 10 procent korting op alles als men voor een bepaalde datum een bestelling plaatst. Hierdoor stimuleer je ook meteen te bestellen, en niet te wachten. Als mensen te lang wachten met bestellen, komt het er namelijk vaak niet meer van. Ze vergeten het gewoonweg.
Kortingen zijn per product in te stellen. Wil je bijvoorbeeld alleen een leuke korting geven op de afdrukken, of juist op wanddecoratie, dan is dat mogelijk.

Gebruik je inlogkaartje
Als je gebruikmaakt van inlogkaartjes, is het slim om ook de achterkant van je inlogkaartje te benutten. Normaal gesproken drukken wij hierop ons standaard ontwerp. Je kunt echter ook een leuke actie communiceren, bijvoorbeeld dat men bij een bestelling voor een bepaalde datum korting krijgt. Het is niet mogelijk zelf de achterkant in je profiel in te stellen. Je kunt wel je ontwerp mailen naar Oypo, dan stellen wij het voor je in. Let op dat alle inlogkaartjes dan met deze achterkant worden geprint. Zorg er dus voor dat deze wel universeel is voor alle kaartjes die je maakt. De voorkant, waar ook de inlogcodes staan, kun je dan eventueel per school personaliseren.

Actiekaart meesturen
Klanten die een bestelling hebben gedaan, zijn blij met de door jou gemaakte foto’s. Anders hadden ze immers niks besteld. Hier kun je gebruik van maken. Het is mogelijk om bij iedere bestelling een actiekaart mee te sturen. Dit is eigenlijk gewoon een extra fotoafdruk op het formaat 10x15 cm. Je zou hiervoor bijvoorbeeld een aanbieding kunnen promoten voor een fotoshoot.
Wat je ook kunt doen, is een kortingscode aanmaken en deze meesturen op je actiekaart. Als mensen deze code gebruiken tijdens het afrekenen, kun je ze een extra korting geven op alles of alleen op bepaalde producten. Deze kortingscode activeert dan een tweede verkoopprofiel. Dit profiel dient exact hetzelfde te zijn als het eerste, alleen heb je hier de kortingen toegevoegd.
Let wel, alle bestellingen in de actie-periode krijgen de actiekaart meegestuurd. Wees je hiervan bewust als je bijvoorbeeld naast scholen ook evenementen fotografeert. De actie moet dan passen bij beide doelgroepen en als de actie betrekking heeft op de foto’s die je via Oypo verkoopt, moet je ervoor zorgen dat alle verkoopprofielen juist zijn ingesteld voor de actie.
Een actiekaart maak je aan door een bestand met een 3:2 hoogte-/breedteverhouding met de naam actiekaart.jpg te uploaden in je account. Vanaf het moment dat deze er staat, wordt hij meegestuurd. Wil je de actie stoppen, neem dan contact om het bestand te verwijderen. 

Kies je moment
Er zijn meerdere momenten per jaar die zich uitstekend lenen voor een leuke actie. Wat dacht je van sinterklaas of kerst? Maar denk ook aan Vader- en Moederdag of het einde van het schooljaar. De klassenfoto op een mooie mok is immers een perfect afscheidscadeau voor de meester of juf. Door hier handig op in te springen, heb je kans dat je van dezelfde foto nog een keer een fotoproduct kunt verkopen.